Algorithms and Flowcharts دانلود کتاب الگوریتم و فلوچارت

الگوریتم مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه‌های الگوریتماست.

تمام الگوریتم‌ها باید شرایط و معیارهای زیر را دارا باشند:

  • ورودی: یک الگوریتم باید هیچ یا چندین پارامتر را به عنوان ورودی بپذیرد.
  • خروجی: الگوریتم بایستی حداقل یک کمیت به عنوان خروجی (نتیجه عملیات) تولید کند.
  • قطعیت: دستورات الگوریتم باید با زبانی دقیق، و بی‌ابهام بیان شوند. هر دستورالعمل نیز باید انجام‌پذیر باشد. دستوراتی نظیر «مقدار ۶ یا ۷ را به x اضافه کنید» یا «حاصل تقسیم پنج بر صفر را محاسبه کنید» مجاز نیستند، چرا که در مورد مثال اول، معلوم نیست که بالاخره چه عددی باید انتخاب شود، و در خصوص مثال دوم هم تقسیم بر صفر در ریاضیات تعریف نشده‌است.
  • محدودیت: الگوریتم باید دارای شروع و پایان مشخصی باشد، به نحوی که اگر دستورات آن را دنبال کنیم، برای تمامی حالات، الگوریتم پس از طی مراحل شمارا و متناهی خاتمه یابد. به علاوه، زمان لازم برای خاتمه الگوریتم هم باید به گونه‌ای معقول، کوتاه باشد.

فلوچارت Flowchart نموداری است برای نمایش داده‌ها، اطلاعات و روند کار یک الگوریتم بر روی آنها، و وسیله نمادهای خاص و خطوط جهت‌دار بین آنها نمایش داده می شود.

فلوچارت در واقع نقشه‌ای است که برنامه‌نویسان رایانه قبل از نوشتن برنامه به زبان برنامه‌نویسی اصلی آن را ترسیم می‌کنند. با مروری بر فلوچارت روند اجرای عملیات، مراحل و جزئیات برنامه و ورودی و خروجی هر مرحله از برنامه مشخص می‌شود. استفاده از فلوچارت جهت حل هر مسئله‌ای مفید است و بدون در نظر گرفتن زبان برنامه‌نویسی، نوشتن برنامه را سهولت می‌بخشد. علاوه بر این فلوچارت جزئی با ارزش از مستندات هر برنامه می‌باشد که با کمک آن تفسیر برنامه، عیب‌یابی و استفاده توسط شخصی به جز برنامه‌نویس را آسان می‌کند. برای رسم فلوچارت آگاهی و تسلط بر مراحل مورد نیاز و ترتیب آنها جهت به دست آوردن نتیجه مورد نظر با استفاده از داده‌های ورودی به الگوریتمی که فلوچارت برای آن کشیده می‌شود، لازم است.

الگوریتم و فلوچارت به عنوان دو مبحث بنیادین در امر برنامه نویسی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، کتاب الگوریتم و فلوچارت نوشته آقایان بهرام غلامی و علیرضا جباریه می باشد، که در 277 صفحه نگارش شده است و مباحث زیر را شامل می شود:

  • الگوریتم
  • تعریف فلوچارت
  • آرایه ها
  • مرتب کردن و جستجو اطلاعات
  • زیر الگوریتم ها
 
 
 
دانلود   دانلود  : کتاب الگوریتم و فلوچارت

tag  حجم فایل : 5 مگابایت 

پسورد   پسورد فایل : www.mohandesyar.com 

منبع  لینک منبع 
 

اگر از مطلب راضی بودید آنرا برای دوستانتان به اشتراک بگذارید