-->

ابزار هدایت به بالای صفحه

رسانه محبوب برنامه نویسان جوان

...رسـانـه ای پـویـا بـرای عـلاقـمـنـدان بـه دنـیای کـامـپـیـوتـر ، فـنـاوری اطلاعـات ، برنامـه نویسـی ، آموزش و

رسانه محبوب برنامه نویسان جوان

...رسـانـه ای پـویـا بـرای عـلاقـمـنـدان بـه دنـیای کـامـپـیـوتـر ، فـنـاوری اطلاعـات ، برنامـه نویسـی ، آموزش و

رسانه محبوب برنامه نویسان جوان
گنج سخن
صلوات شمار
افکارسنجی
نویسندگان
رتبه بلاگ
تبلیغات
وضعیت آب و هوا
اخبار فناوری

PageRank

به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می‌شود. برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می‌توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه‌ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید. هرچه امتیاز شما در گوگل افزایش یابد، باعث می‌شود تا گوگل شما را در صفحه جست‌وجو، در رتبه بالاتری نمایش دهد. برای افزایش رتبه خود در گوگل باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه در مورد آن بحث می‌کنیم.  حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست، نکات کلیدی را به‌کار گیرید، زیرا گوگل سایت‌هایی را که این نکات را رعایت نکرده‌اند از لیست جست‌وجویش حذف می‌کند و دیگر در هیچ یک از سایت‌های شرکای گوگل نیز نام شما نشان داده نمی‌شود در ادامه مطلب با نکاتی جهت بهبود این رتبه آشنا خواهیم شد با سپرو همراه باشید

 

مکانیزم عملکرد PageRank

مکانیزم کلی امتیازبندی صفحات به صورتی عمل می‌کند که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر، که در یک سایت دیگر است، به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد محسوب می‌شود و منطق این مکانیزم این است که وب‌مسترها، لینک سایت‌هایی را در سایت خود قرار می‌دهند که فکر می‌کنند برای بازدیدکنندگان سایتشان جالب و باارزش باشد. گوگل از تعداد این لینک‌های ورودی به صفحات سایت‌های دیگر، برای قضاوت درباره امتیازدهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جست‌وجو (ترتیب صعودی نزولی لینک‌ها در نتیجه جست‌و‌جو) استفاده می‌کند.  برای مشاهده لینک‌های ورودی به سایت خود و صفحاتی که در سایت‌های دیگر از لینک شما استفاده کرده‌اند، می‌توانید link:http://www.yourURL.com  را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را مشاهده کنید

 

PageRank چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، بطور کلی  PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن از تمامی لینک‌های ورودی به سایت شما محاسبه می‌شود. البته این مکانیزم برای محاسبه دقیق PageRank صحیح نیست، زیرا گوگل لینک‌های داخلی (لینک‌هایی که صفحات مختلف وب‌سایت شما را به هم متصل می‌کند) را نیز در امتیازدهی محاسبه می‌کند.  همچنین PageRank صفحه‌ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما مؤثر است. مثلاً اگر یک سایت با بازدیدکننده بالا به شما لینک بدهد، امتیاز بیشتری نسبت به لینک شما در یک سایت با بازدیدکننده کم دارد. به‌علاوه تعداد لینک‌های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز، در رتبه سایت مقصد تأثیر دارد.

 

بطور کلی می‌توان گفت، 85 درصد از رتبه سایت مبداء، همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می‌شود. بنابراین یک صفحه وب با رتبه 5 و فقط با یک لینک خارجی در صفحه‌اش (که همان لینک سایت شماست)  باید 85 درصد از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه‌ای که به آن لینک داده است، ارسال کند. ولی در واقع هیچ صفحه‌ای فقط یک لینک ندارد به یاد آورید که لینک‌های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه به‌حساب می‌آیند پس میزان PageRank ارسالی عبارت است از 85 درصد از PageRank همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک‌های خارجی و این بدان معناست که اگر یک صفحه به غیر از سایت شما، لینک 9 سایت دیگر را نیز داشته باشد، میزان PageRank ارسالی به سایت شما چیزی معادل 5/8 درصد از PageRank آن سایت است.

 

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که تفاوت رتبه‌های PageRank چقدر است و مثلاً رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت دارد؟  اعداد گوگل در PageRank فقط یک عدد ثابت نیستند بلکه نشان دهنده یک بازه عددی می‌باشند. بنابر این تمام پیج رنک‌های 5 با هم مساوی نیستند. طبق جدول رتبه 6 ممکن است فقط یک درجه از 5 بیشتر باشد و ممکن است فقط کمی از 7 کمتر باشد.

Page Rank Calculation

PR

Start

End

Median

Median

Links

Links

Links

Links

Range

Range

Value

PR Passed

for PR5

for PR6

for PR7

for PR8

1

6

30

18

0.30

16,803

92,414

508,277

2,795,522

2

30

164

97

1.65

3,055

16,803

92,414

508,277

3

166

900

533

9.06

555

3,055

16,803

92,414

4

915

4,948

2,931

49.83

101

555

3,055

16,803

5

5,033

27,213

16,123

274

18.362

101

555

3,055

6

27,681

149,670

88,675

1,507

3.339

18.362

100.992

555.456

7

152,244

823,186

487,715

8,291

0.607

3.339

18.362

100.992

8

837,339

4,527,522

2,682,431

45,601

0.110

0.607

3.339

18.362

9

4,605,367

24,901,372

14,753,369

250,807

0.0201

0.110

0.607

3.339

10

25,329,516

136,957,543

81,143,530

1,379,440

0.0036

0.020

0.110

0.607

Assumption: 85% of median value passed

Assumption: 50 links per page average

 

PageRank گوگل چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟

حالا که تا حدودی با PageRank گوگل و مکانیزم محاسبه آن آشنا شدید، نکاتی که باید برای افزایش آن رعایت کنیم را بررسی میکنیم.

 

نکات طراحی و محتوای سایت

سایت را با یک سلسله لینکهای واضح طراحی کنید. هر صفحه حداقل باید از طریق یک لینک متنی ساده در دسترس باشد.

 

برای سایت یک صفحه Sitemap (نقشه سایت) طراحی کنید که حاوی لینک صفحات مهم سایت باشد. اگر در سایت خود بیش از 100 لینک دارید، صفحه Sitemap را به چند صفحه تقسیم کنید.

 

درباره کلمات کلیدی که کاربران برای دسترسی به سایت شما در موتورهای جست‌وجو تایپ می‌کنند فکر کنید و مطمئن باشید که مطالبی درباره این کلمات در سایت شما وجود دارد.

 

برای نمایش کلمات و لینک‌های مهم از متن بجای عکس استفاده کنید، زیرا جست‌وجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عکس را تشخیص نمی‌دهد.

 

برای لینکها و عکسها حتما از تگ‌های title و Alt بهصورت دقیق و درست استفاده کنید.

 

لینکهای شکسته (لینک‌هایی که به جای درستی اشاره نمی‌کنند) را درست کنید.

 

اگر شما از طراحی سایت‌های Dynamic استفاده می‌کنید و در URL صفحات سایتتان کاراکتر (?) وجود دارد، باید بدانید که کل موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند این صفحات را به خوبی صفحات Static پیدا کنند

 

لینک‌هایی که هر صفحه دارد باید حداکثر تعداد قابل قبولی باشد، حدود 100 لینک

 

نکات فنی

از یک مرورگر متن مانند Lynx برای تست کردن سایت خود استفاده کنید. چون اکثر جست‌وجوگرها سایت شما را همانند چشمان Lynx می‌بینند. اگر شما در سایتتان از جاوا اسکریپت، کوکی‌ها، اشیا session ، frame یا فلش یا هر چیزی که جلوی دید برنامه‌های خزنده (Crawler) را بگیرد استفاده کرده باشید ممکن است این جست‌وجوگرها نتوانند صفحات سایت شما را به خوبی ببینند و index کنند.

 

 استفاده از Session ID جلوی برنامه‌های خزنده موتورهای جست‌وجوگر را میگیرد و چون آنها نمی‌توانند در سایت شما ثبتنام کنند تا صفحات را ببینند بنابرین تعدادی از صفحات شما هرگز در این جست‌وجوگرها ثبت نمی‌شوند.

 

اگر از سیستم‌های CMS استفاده می‌کنید مطمئن شوید که این سیستم توانایی ساخت صفحاتی که گوگل می‌یابد را داراست.

 

از پارامترهایی مانند "&id=" در لینک‌های صفحاتتان استفاده نکنید. چون گوگل این آدرس‌ها را index نمی‌کند

 

وقتی سایتتان آماده شد

از سایت‌های مرتبط بخواهید به شما لینک دهند.

سایت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت کنید.

نقشه سایت خود را در Google Sitemaps ثبت کنید.

سایت خود را در موتورهای جستوجوگر و دایرکتوری‌های دیگر از جمله یاهو ثبت کنید.


نکات کلیدی 

صفحات را برای کاربر طراحی کنید نه جست‌وجوگرها یعنی چیزی را که برای جست‌وجوگر میفرستید همانی باشد که در سایت دارید و به کاربر نشان می‌دهید.

 

از روش‌های حقه‌زدن به موتورهای جست‌وجو برای بالا بردن PageRank استفاده نکنید. چون اولین مشتریان شما بازدیدکنندگان شما هستند نه جست‌وجوگرها.

 

از برنامه های تأیید نشده برای ثبت صفحات و چک کردن امتیاز خود در گوگل بهره نبرید. زیرا این برنامه‌ها قوانین گوگل را زیر پا می‌گذارند. مانند برنامه Web Position Gold که درخواست سایت شما را به چند مدل به گوگل میفرستد (برای گول زدن موتور جستوجوگر با این کار جستوجوگرهای معمولی گول می‌خورند و فکر میکند سایت شما پرطرفدار است. اما گوگل آنها را پیدا می‌کند.) این برنامه‌ها ممکن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور کلی از لیست سایت‌های جست‌وجو حذف کند!!! 

 

توصیه های ایمنی

از لینک‌ها یا متن‌های مخفی استفاده نکنید.
از cloak redirect استفاده نکنید.
اQueryهای برنامهریزی شده به گوگل نفرستید.
صفحه را با کلمات نامربوط به سایتتان لود نکنید.
صفحات تکراری در دایرکتوری‌ها و ساب دومین‌های سایتتان نسازید.

مطلب مرتبط : گوناگون : ​"فید" یا RSS چیست؟

 
            

 

مدیر سایت

Page Rank

دیدگاه ها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی